Het juiste lettertype kiezen voor elk ontwerp

DM - TDG |

Naast de keuze van kleuren, lay-out, afbeeldingen en iconen is de keuze van de juiste lettertypes een belangrijk aspect binnen elk ontwerp. Dit geldt niet enkel voor filmposters, drukwerk of visitekaartjes, maar ook voor jouw website.

Zelf een lettertype creëren, is heel tijdrovend en als je tegen een deadline aankijkt is dit niet aan te raden. Daarom wordt er vaker een bestaand lettertype gebruikt door ontwerpers.

Gratis lettertype of een lettertype kopen?

Je kan ervoor kiezen om een lettertype te kopen, maar er zijn vandaag zoveel gratis lettertypes beschikbaar dat je als ontwerper heel vaak hieruit de juiste keuze kan maken. 
Zo biedt Google een grote variatie aan lettertypes voor commercieel gebruik aan via Google Fonts (https://fonts.google.com). 
Ook Font Squirrel (https://www.fontsquirrel.com) biedt gratis lettertypes aan voor commerciële doeleinden. 
Het is wel belangrijk dat het lettertype mag gebruikt worden voor commerciële doeleinden want sommige gratis lettertypes zijn enkel voor persoonlijk gebruik. 
Dafont (http://www.dafont.com) en 1001 Fonts (http://www.1001fonts.com) zijn websites die onder andere dergelijke lettertypes aanbieden.
Als je dus een keuze zou maken uit een lettertype uit één van deze websites let dan steeds goed op onder welke licentie het lettertype valt (free for professional/commercial use, Public domain, GPL, OFL, ...).

Serif of sans serif?

Een schreef (Engels: serif) is het dunne streepje aan het uiteinde van een letter en worden vaak gebruikt in lange teksten zoals kranten en boeken. 
Lettertypes met schreef zorgen ervoor dat de ogen bij het lezen beter begeleid en ondersteund worden.
Op een beeldscherm wordt er vaker gebruik gemaakt van moderne schreefloze (Engels: sans serif) lettertypes omdat algemeen wordt aangenomen dat deze leesbaarder zijn op een beeldscherm.
In beide categorieën bestaan er lettertypes die bedoeld zijn om te gebruiken in lange teksten of eerder decoratief bedoeld zijn (quote, titel, ...).

Voorbeelden van lettertypes met schreef zijn Times New Roman, Garamond, Baskerville, ... 
Voorbeelden van schreefloze lettertypes zijn Helvetica, Arial, Frutiger, ...

Monospaced of proportionele lettertypes

Monospaced lettertypes bestaan uit karakters die allemaal dezelfde breedte hebben. Ook wel niet-proportionele lettertypes genoemd zoals die op een schrijfmachine werden gebruikt of in programmeercode. Deze lettertypes kunnen evenwel gebruikt worden in minimalistische ontwerpen.

Voorbeelden van monospaced lettertypes zijn Courier, Inconsolata, Nitti, ...

Karakters bij proportionele lettertypes hebben dan weer een variërende breedte.
Veel mensen vinden proportionele lettertypes aantrekkelijker en makkelijker om lezen.

Voorbeelden van proportionele lettertypes zijn Verdana, Arial, Georgia, ...

Lettertypes om te vermijden

Sommige lettertypes gebruik je beter niet omdat ze een in het verleden te vaak gebruikt of misbruikt zijn en hierdoor een negatieve reputatie gekregen hebben. Voorbeelden van dit soort lettertypes zijn Comic Sans en Papyrus.

De juiste keuze maken

De keuze van een lettertype wordt vaak onderschat, maar het juiste lettertype vinden voor een specifiek ontwerp is dikwijls een uitdagende taak voor ontwerpers. Ga hier dus niet te licht over en probeer verschillende (combinaties van) lettertypes uit. Er zijn verschillende tools online beschikbaar die je hierbij kunnen helpen. Zo toont Google Fonts bij een specifiek lettertype (https://fonts.google.com/specimen/Lato) al enkele populaire combinaties met andere lettertypes en een voorbeeld:

 

Verklaring over cookies