WEBRAND en gemeente Assenede bouwen samen gemeentelijke website

Gemeente Assenede (Assenede) - Screenshot assenede.be

“Meer tevreden klanten dankzij nieuwe online identiteit”

Eind 2015 stelde de gemeente Assenede zich tot doel een nieuwe gemeentelijke website te bouwen.  Door in te zetten op een uitgebreid digitaal aanbod wilde de gemeente zijn klantentevredenheid gevoelig verhogen. Tegelijkertijd werd de kans gegrepen om zich te profileren als een mooie, actieve, kunstige en groene gemeente waar het goed wonen en werken is. Dankzij een intensieve samenwerking met ‘We Brand’ werd midden 2017 een verrassend geslaagd concept gerealiseerd.

‘Verrassend Assenede’. Dat is de slogan waar mee de gemeente Assenede zich al een tweetal jaar tracht te onderscheiden. Verrassend mooi, verrassend kunstig, verrassend verhalend, actief, mooi, levendig, eigenwijs,…. Via een goed uitgebouwd communicatiebeleid slaagt de gemeente Assenede er ook in de daad bij het woord te voegen. Eind 2015 deed de communicatiedienst echter de vaststelling dat de gemeentelijke website allesbehalve ‘verrassend’ was, laat staan eigentijds.

Na een uitgebreide bevraging bij zowel burgers als ambtenarenkorps werden een aantal doelstellingen geformuleerd. Er moest een nieuwe website komen die maximaal inzette op digitale dienstverlening. Tegelijkertijd moest gezocht worden naar een eigenzinnig concept waarin de informatienoden van de klanten centraal stonden en de eigen identiteit toch op de voorgrond bleven staan. Publieksgerichte navigatie, responsive design, een uitgebreide nieuwsfunctie en een koppeling met Google Analytics en sociale media waren enkele van de andere eisen waarmee de communicatiedienst de markt optrok.

Begin 2016 werd een samenwerking met ‘We Brand’ opgestart. Na een geslaagde kick-offmeeting slaagde het team van ‘We Brand’ er meteen in het vooropgesteld concept vrij nauwgezet te benaderen. Nadien volgenden een aantal intensieve workshops waarin de krijtlijnen van de nieuwe gemeentelijke online identiteit werden vastgelegd. De flexibiliteit en kennis van het ‘We Brand-team’ overtroffen uiteindelijk onze stoutste dromen. De meldingsfunctie is een waar succesformule en ook de formulierengenerator betekenden niet één maar tien stappen voorwaarts.

De koppelingen met het digitaal loket, de Vlaamse productencatalogus, het bestaande zalenreservatiesysteem en de Uit in Vlaanderen bleken dankzij de kennis van We Brand uiteindelijk maar formaliteiten.

Het CMS-systeem van ‘We Brand’ is  bovendien erg makkelijk te beheersen. Na amper één infosessies en een weekje intensief oefenen kende het gemeentelijke ambtenarenkorps het ‘We Brand-beheerssysteem’ als zijn broekzak. Dankzij de blokkendoosstructuur beschikt de gemeente Assenede bovendien over een erg dynamisch systeem dat snel aangepast kan worden naar de wensen van de dag. Een goede gemeentelijke website is tenslotte nooit af.

Resultaat: de gemeente Assenede bereikt dankzij zijn nieuwe online identiteit een pak meer tevreden klanten. Tijdens de eerste 2 maand dat de nieuwe gemeentelijke website online was, kwamen gemiddeld 200 unieke bezoekers per dag een kijkje nemen. De meldingsfunctie is een regelrechte hit, maar ook het nieuwe e-loket en de toeristische pagina’s worden uitgebreid geconsulteerd. Dankzij haar unieke concept slaagt ‘We Brand’ erin een maximale online dienstverlening te combineren met heel veel gemeentelijke identiteit.

Een ‘verrassend’ geslaagd huwelijk. 


U bent geïnteresseerd in een dergelijke oplossing?

Wacht dan niet langer en vul onderstaand formulier in.

Eén van onze gedreven medewerkers contacteert u de eerstvolgende werkdag!

* zijn verplicht in te vullen velden.

Verklaring over cookies