We krijgen heel vaak de vraag bij Webrand of de overstap van Google analytics 3 naar versie 4 van analytics belangrijk en nodig?
Het antwoord is duidelijk…. de overstap is absoluut zeker belangrijk. De bestaande versie van Google analytics, Universal analytics, stopt namelijk op 1 juli van dit jaar. Concreet zal versie 3 dan stoppen met het meten van data. Wie ook na die datum inzicht wil krijgen in wie de site bezoekt en wat bezoekers doen op de site tijdens een bezoek, moet dringend overschakelen naar de nieuwe versie 4 (Google analytics 4).

Daarnaast is het ook zo dat de statistieken die je hebt verzameld in Google analytics 3 (Universal analytics) niet worden overgezet naar de nieuwe versie. Als je dus ook maar een klein beetje historische data wil in de nieuwe versie dan is een overstap dringend nodig.

Enkele van de voordelen van Google analytics 4:

  • Tracking over verschillende platformen: de verbeterde tracking van Google analytics 4 zorgt ervoor dat gebruikers beter worden gevolgd op meerdere apparaten, zoals smartphones, tablets en desktops. Dat geeft je als website-eigenaar een uitgebreider beeld hoe bezoekers precies je website gebruiken en hoe ze switchen tussen de mobiele en de desktop versie.
  • De opportuniteiten van machine learning: Google Analytics 4 gebruikt machine learning om adviezen en inzichten te het gedrag van de website bezoeker.
  • Privacy van gegevens: Google Analytics 4 werkt privacy vriendelijker dan zijn voorganger. Zo is het veel beter te controleren welke gegevens je precies deelt met Google. Analytics 4 is ook beter afgestemd op de GDPR-privacyregels.

Hoe zet je Google analytics 4 op?
Het opzetten van Google analytics 4 vraagt wel wat inspanning. Er moet niet enkel gewerkt worden in Google analytics zelf. Ook de Google Tag Manager, een andere gratis tool van Google, dient ingesteld te worden.

Ruben, één van onze Google analytics 4 specialisten, heeft een uitgebreide video opgenomen waarin hij toelicht hoe je Google analytics 4 en de Google Tag Manager instelt.
Klik hier voor de video van Ruben met een handleiding voor configuratie van Google analytics 4 en de Google Tag Manager.

Als je het opzetten van Google analytics 4 en de Google Tag Manager liever overlaat aan professionals dan kan WEBRAND helpen. Contacteer ons via info@webrand.be en we bekijken samen hoe we de migratie naar GA4 aanpakken.

Zijn er alternatieven voor Google analytics 4?
Er bestaan zeker alternatieven voor Google analytics 4.

Piwik.pro is een privacy vriendelijk alternatief voor Google analytics. De integratie van Piwik is sterk te vergelijken met de manier waarop de vorige versie van analytics, Universal analytics, werd opgezet. Snel en eenvoudig dus. Piwik.pro geeft ook een groot overzicht van interessante rapporten en is te koppelen met de Google Search Console en met Google ads.
Piwik.pro is wel betalend voor grotere websites (vanaf 500.000 events per maand).

Een ander alternatief voor analytics is Plausible. Zeker ook een privacy vriendelijke, eenvoudig op te zetten open-source toepassing. Plausible is gratis voor sites die minder dan 10.000 paginaviews per maand hebben.

Hulp, advies of opleiding nodig over Google analytics 4?
Zoals hierboven ook al aangegeven helpt IT1 / WEBRAND organisaties, ook lokale overheden, bij het opzetten van Google analytics 4 in een website. We bepalen in samenspraak met de klant welke acties op de moeten worden gemeten en stellen ook de nodige rapporten en conversies in.
Stuur voor meer informatie over de integratie van Google analytics 4 in een site een mailtje naar webdesign@it1.be.

Daarnaast geeft IT1-education ook opleidingen op maat over Google analytics 4. Zo leren we hoe je analytics 4 zelf kan opzetten. Maar we geven over opleiding over het gebruik en de interpretatie van Google analytics 4 data en rapporten. Dit geeft iedereen die meewerkt aan een site inzicht in het succes en rendement van acties en campagnes.
Voor meer informatie over Google analytics 4 opleidingen kan je een mailtje sturen naar education@it1.be.