Enkele weken geleden ontvingen wij van één van onze klanten een e-mail met een “SEO-audit” die hij ongevraagd ontving. Hieruit bleek dat hun site veel fouten bevatte, onderaan in het rood een waarschuwing die zei dat dit de reputatie van het domein zou aantasten en uiteindelijk zou hun “dure site door Google worden verwijderd”.
We merken dat we toch vaker onze klanten moeten geruststellen dat hun site niet zomaar door Google verwijderd zal worden. Deze frauduleuze mail probeert enkel paniek te zaaien en bieden een snelle oplossing aan voor $150. Hieronder ontkrachten we enkele van de claims uit de e-mail.
De mail
Hieronder vindt u een copy-paste van de mail zoals wij hem doorgestuurd kregen. Mogelijke taalfouten, verkeerd gebruik van spaties etc. hebben we laten staan. Hier komen we verder nog op terug.
True or False
De ontkrachting
Hier overlopen we de fouten die de website volgens de e-mail bevat. Per fout geven we een woordje uitleg:
4 pages with harmful broken links.
Broken links zijn links die verwijzen naar een pagina die niet (meer) bestaat.
Na een scan van de website vonden we 2 niet werkende links:
- https://shop.uwdomeinnaam.be/product/x
- https://shop.uwdomeinnaam.be/product/y
Deze links stonden echter maar op 1 pagina aanwezig i.p.v. de “4 pages” aangegeven in de e-mail.
Merk ook op dat er gesproken wordt over “harmful ( = schadelijke) broken links”.
Het is niet toevallig dat men zulke woorden hanteert in deze mail. Hun doel is om u, de geadresseerde het gevoel te geven dat er iets ernstig aan de hand is. Er wordt paniek gezaaid waardoor u snel en gebaseerd op uw emotie zou handelen. Zo is de kans groter dat u op het einde van de mail ingaat op hun aanbod.
Het is natuurlijk beter om broken links op je website te vermijden maar het effect van een broken link op je SEO score hangt van veel factoren af. In dit geval stonden de broken links op een pagina met weinig SEO waarde.
No meta tag & title tag.
Webpagina’s bevatten een title tag en meta tags, die informatie over de pagina geven aan zoekrobots. Het is altijd mogelijk dat bij het aanmaken van een pagina (zowel door de developer als de eindgebruiker) een of meerdere van deze tags niet wordt ingevuld en hierdoor leeg blijft. Dit heeft een negatieve impact op je SEO score.
Na een SEO-scan van de website bleek dat op alle pagina’s de nodige tags ingevuld waren.
Ook hier gaat het dus om een foute claim, wat ons vermoeden staaft dat het hier niet om een gepersonaliseerde mail gaat, maar een algemene mail die wordt hergebruikt en verzonden naar meerdere site-eigenaars.
Your website doesn’t have a canonical Tag.
Een canonical tag geeft in geval van identieke inhoud aan dat deze pagina dezelfde inhoud bevat als een andere pagina, zodat deze niet door Google als duplicate content afgestraft wordt.
Dit puntje is tot nu toe het enige correcte puntje.
MAAR…
De website van onze klant was relatief klein en had helemaal geen canonical tag nodig, omdat er geen duplicate content aanwezig was…
Meer info: www.sdim.nl/helpcentrum/zoekmachine-optimalisatie-seo/wat-isdoet-een-canonical-tag
Your website doesn’t have a updated sitemap.
Een sitemap is een bestand waarin een lijst staat van alle pagina’s op je website. Zoekrobots kunnen deze lijst gebruiken als basis voor het indexeren van je website.
Op recent opgeleverde WordPress websites installeren we steeds Yoast SEO. Deze SEO plugin maakt automatisch een sitemap van de website en houdt deze up-to-date.
Google bot is not able to Crawl Your Website.
Dit was helemaal niet correct. De site was nog steeds aanwezig op Google (u kan dit voor uzelf controleren door site:uwdomeinnaam.be op te zoeken in Google). Indien er geen zoekresultaten optreden na deze zoekopdracht is uw site effectief niet meer te vinden in Google. In het geval van onze klant was dit natuurlijk niet waar.
Om er zeker van te zijn dat Google de site effectief kon crawlen hebben we het robots.txt bestand nagekeken:
Dit bleek ook niet aan te geven dat de website niet mocht gecrawld worden door Google.
Tot slot konden we via de Google Search Console zien dat er 62 geldige pagina’s waren geïndexeerd door Google:
Your website does not have a webmaster tool.
it’s in the details
Verdere observaties in de e-mail
Verder spraken ze ook over het verwijderen van de website in Google’s search engine:
“Frankly speaking if we don’t fix these errors then it will create a very bad impact on your website visibility. It affects the reputation of the domain.
As a result google will remove your expensive website from the search engine because your website didn’t follow the algorithms of google.”
Dit klopt ook niet. Google zal nooit uw site verwijderen, tenzij u echt opgeeft dat uw site niet mag geïndexeerd worden. Het is wel mogelijk dat u naar onder zakt in de rangschikking.
Verder merkten we op dat de e-mail niet erg professioneel is opgesteld omwille van:
Willekeurig gebruik van hoofdletters
Het gebruik van verschillende lettertypes
Verschillende tinten blauw; geen eigen huisstijl
Taalfouten; “a updates sitemap” moet “an updated sitemap” zijn; “have lots of error” moet “has lots of errors” zijn …
Verdachte woordenschat; “your expensive website”
Ook de locatie van het bedrijf achter de mail hebben we even gecontroleerd. Onderstaand zou hun hoofdkantoor moeten zijn:
Allemaal extra aanwijzingen dat het hier om een scam gaat.
Er wordt paniek gezaaid waardoor u snel zou gaan handelen en betalen.
Indien u een gelijkaardige mail ontvangen heeft en u bent niet helemaal zeker neemt u best contact op met een professional vooraleer u ingaat op het aanbod.
Wat hebben we vandaag geleerd …
Conclusie
Geloof niet alles van wat er via mail wordt doorgestuurd. Deze mails worden in bulk uitgestuurd naar verschillende e-mailadressen, zonder dat zij zelf jouw website hebben bekeken. Deze zijn bedoeld om jou op te lichten.
Ga niet in op zulke mails. Ben je toch niet volledig zeker over de betrouwbaarheid van deze mail? Neem dan contact op met jouw IT’er of websitebouwer. Zij kunnen je verder helpen.