Google Analytics is een gratis tool gemaakt door Google. Deze tool verzamelt enorm veel gegevens over uw website, webshop of blog. Wij bij WEBRAND kunnen met deze info aan de slag gaan om bijvoorbeeld meer verkopen uit uw webshop te halen. Deze info is niet eenmalig geldig maar is voortdurend in beweging.
Surfgedrag van bezoekers zal veranderen en dus moet uw site mee evolueren.
Gotta catch ‘em All
Data & rapporten
Uit Google Analytics zal u enorm veel data kunnen verkrijgen. Om te beginnen
zal u een overzicht krijgen van hoeveel bezoekers uw site sinds de verbinding met
Google Analytics gehad heeft. Van deze bezoekers zal u nog extra gedetailleerde
info kunnen zien zoals of deze bezoekers mannen of vrouwen zijn en hoe oud
(leeftijdscategorie) deze bezoekers zijn.
AFKORTING | VERKLARING |
---|---|
GA | Google Analytics |
UA | Universal Analytics |
SEA | Search Engine Advertising |
SEO | Search Engine Optimization |
GTM | Google Tag Manager |
GA – TERMINOLOGIE | VERKLARING |
---|---|
Apparaat | Toestel waarmee de bezoeker uw website bezocht. |
Bezoekers | Dit zijn de mensen die effectief op uw website geweest zijn. |
Bouncepercentage | Aantal bezoekers die uw site verlaten zonder te klikken op een pagina. |
Conversies | Een conversie is het behalen van een vooropgesteld doel. Bijvoorbeeld het bereiken van de bedankt pagina na het invullen van een formulier of plaatsen van bestelling. |
Gebeurtenis / Event | U kan gebeurtenissen gaan tracken op uw website. Bijvoorbeeld het aanklikken van een bepaalde knop. |
Nieuwe bezoekers | Dit zijn de bezoekers die voor de eerste maal uw website bezoeken. |
Organic Search | Dit is het zoekverkeerd dat dankzij SEO op uw website is gekomen. U heeft hier niets voor betaald. |
Paginaweergaven | De data die weergeeft hoeveel keer een pagina weergegeven is. |
Sessie(s) | Een sessie kan op 3 manieren worden vastgelegd:
Een bezoeker kan meerdere sessies (lopende) hebben. |
Terugkerende bezoekers | Deze bezoekers hebben uw website reeds bezocht. |
Hieronder een overzicht van de onderdelen binnenin het traditionele Google Analytics:
Doelgroep
In dit onderdeel van Google Analytics kan u alles te weten komen van uw bezoekers van uw website zelf. Hier vindt u onder andere terug van welk land uw bezoekers zijn, via welk apparaat ze uw website bezoeken alsook de browser die ze gebruiken…
Deze pagina bevat een overzicht van alle data die te vinden is onder het onderdeel doelgroepen. Alle belangrijke bezoekersdata staan opgelijst op deze pagina. De kans is groot dat u deze pagina herkent aangezien de content van deze pagina ook op de landingspagina van Google Analytics staat.
- Actieve gebruikers op 1 dag
- Actieve gebruikers op 7 dagen
- Actieve gebruikers op 14 dagen
- Actieve gebruikers op 28 dagen
Dit rapport geeft u inzicht in hoe waardevol de verschillende gebruikers zijn voor uw bedrijf. Concreet kan u hier zien hoeveel geld gebruikers van uw site u opbrengen en via welk acquisitiekanaal zij komen.
De cohortanalyse zit net zoals de lifetime value nog in zijn bèta-fase. In dit onderdeel van Google Analytics kan u alle gebruikers zien met gemeenschappelijke kenmerken.
Hier heeft u de mogelijkheid om alle gebruikers individueel te gaan volgen. Natuurlijk kan u niet zomaar hun IP-adres of naam zien maar zijn deze gegevens vervangen door een uniek “Klant-ID”. A.d.h.v. hun ID kan u zo individueel hun gedrag gaan analyseren. Denk maar aan hoe lang ze op uw site waren, hoelang de sessie duurde, de opbrengsten, …
Hieronder vallen 3 categorieën:
- Overzicht
- Leeftijd
- Gender
In de categorie leeftijd kan u zien welke leeftijd de meeste van uw bezoekers zijn. In de categorie gender kan u het geslacht van de meeste van uw bezoekers bekijken.
Ook hier vinden zijn meerdere categorieën:
- Taal
- Locatie
Deze taal zijn de taalinstellingen die ingesteld zijn in de browser waarmee bezoekers uw site bezoeken. De locatie is dan weer niet de locatie waar de bezoeker van uw site woont maar het land in welke hij uw website bezoekt.
In dit rapport vindt u de gedragen van uw bezoekers terug, namelijk of dit nieuwe bezoekers zijn of terugkerende bezoekers. Beide zijn namelijk erg interessant om te weten. Heeft u een blog en de terugkerende bezoekers zijn enorm hoog dan weet u dat u een vaste doelgroep heeft die uw blogpost lezen. Is dit cijfer net laag
en ligt het nieuwe bezoekerscijfer hoog betekent dit dat uw site veel gevonden wordt online maar de bezoekers na hun bezoek weinig of niet terugkeren.
Onder het rapport technologie vallen ook 2 categorieën terug:
- Browser en besturingssysteem
- Netwerk
In de categorie Browser en besturingssysteem kunnen volgende zaken worden teruggevonden:
- Browser
- Besturingssysteem
- Schermresolutie
- Schermkleuren
- Flash-versie
- Java-ondersteuning (Ja / Nee)
Bij netwerk kunnen de serviceprovider en hostnaam worden teruggevonden.
Bij het mobiel overzicht ziet u het aantal gebruikers die uw website via mobiel of desktop opzoeken. Bij Mobiel / Apparaten worden er volgende zaken teruggevonden:
- Informatie over mobiel apparaat (naam van de smartphone)
- Merk van het mobiel apparaat
- Serviceprovider
- Invoermethode voor mobiele telefoon (touchscreen, …)
- Besturingssysteem (Android, iOS, …)
- Schermresolutie van het mobiel apparaat
Gedrag
In dit deel van Google Analytics kan u zien wat de gebruikers op uw site doen. Bijvoorbeeld welke pagina’s het meeste bezocht worden, hoe lang ze op deze pagina’s blijven, hoelang ze gemiddeld op uw site blijven, …
De gedragsstroom is één van de meest interessante rapporten die ter beschikking is op Google Analytics. Hier kan u vanaf de meest bezochte pagina’s (links in beeld) de “stroom” van kliks naar andere pagina’s zien:
De contentexperimenten worden niet meer ondersteund door Google Analytics maar uw oude voltooide experimenten blijven wel in de “Alleen lezen” modus beschikbaar
Realtime
Dit is een beetje een uitzondering maar wel een heel interessante. In dit onderdeel vindt u bovenstaande zaken (Doelgroep, Acquisitie, Gedrag en Conversies) terug maar dan live. De data die u hier te zien krijgt is data die enkele seconde na registratie reeds getoond wordt in dit overzicht.
Acquisitie
Hier zal u kunnen zien vanwaar uw gebruikers komen, niet hun fysieke locatie maar vanwaar op het internet zij gekomen zijn. Hebben ze uw website op Google opgezocht, komen ze via een sociale media of een link op een andere website? Dit kan u allemaal in het acquisitie deel terugvinden.
Het acquisitieoverzicht is de eerste pagina die u te zien krijgt nadat u acquisitie opent. Deze pagina bevat beknopt de acquisitie info, deze zijn ingedeeld in 6 onderverdelingen:
- Direct link (via de link in zoekbalk)
- Organic search (organisch; via zoekmachine)
- Referral (betaald)
- Social (via sociale media)
Dit geeft een overzicht van alle bovenstaande onderverdelingen en hoeveel bezoekers via welke weg komen.
Als u een lopende advertentiecampagne hebt kan u in dit onderdeel van Google Analytics uw Adwords campagne koppelen en via dit onderdeel uw Google Ads campagne volgen.
Net zoals bij Google Ads dan u uw Google Search Console koppelen met Google Analytics. U kan hier dan alle informatie terugvinden die u normaal in de Search Console ter beschikking hebt. Al deze data gaan over het organisch zoekverkeer binnen uw website.
In dit rapport kan u alle statistieken van sociale media volgen (Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn, …). Alsook welke pagina de bezoekers als eerste bekijken op uw website.
Indien u lopende campagnes hebt (deze hoeven geen Google Ads campagnes te zijn) kan u deze in dit overzicht toevoegen zodat u deze vanuit het Google Analytics dashboard ook kan volgen.
Conversies
Dit zijn de op voorhand opgestelde doelen. U kan in het conversie rapport bekijken of de vooropgestelde doelen bereikt zijn of niet.
Doelen
Op deze pagina ziet u op welke URL’s de doelen behaald worden. Denk maar aan bijvoorbeeld de /bedankt, /bevestiging-contactformulier pagina, …
Hier kan u zien welke 4 pagina’s de bezoekers van uw site bezochten vooraleer de overgingen tot actie (conversie). Dit is zeer interessant zodat u kan zien welke weg de bezoekers van uw site afleggen vooraleer ze iets bepaald doen. Op deze manier kan u deze weg vlotter maken om nog meer bezoekers aan te zetten tot actie.
Vooraleer de bezoekers van bijvoorbeeld uw webshop een product aankopen leggen ze allemaal zo goed als dezelfde weg af; ze beginnen op de startpagina, gaan verder naar het productoverzicht en klikken een product aan, voegen dit toe aan het winkelmandje en komen vervolgens op de winkelmand pagina. Hier kunnen ze hun bestelling afronden en betalen. In de trechterweergave kan u gedetailleerd zien hoeveel bezoekers en het percentage in welke fase van het bestellen geraken.
In dit rapport kan u zien op welke manier de bezoekers van uw site, uw site betreden en in welke fase van de trechter ze terechtkomen en eventueel vroeger uw site verlaten.
E-commerce
Op deze pagina kan u exact zien welke producten er verkocht zijn geweest de afgelopen periode. Op deze manier kan u er de bestsellers makkelijk uithalen!
Hier heeft u een overzicht van alle dagen en het aantal verkopen per dag. Zo ziet u makkelijke op welke dagen u het meeste verkoopt.
Hier kan u te weten komen welke producten verkochte werden per transactie en of deze als los product verkocht werken of samen met andere producten.
Bij de tijd tot aankoop wordt er bijgehouden vanaf de eerste sessie tot wanneer een product gekocht wordt. Deze tijd zal dus vermoedelijk groter zijn bij een webshop waar bijvoorbeeld kasten verkocht worden dan bij een webshop waar men inkt voor printers te koop stelt.
Multi-channel trechters
Zoals eerder besproken zijn er conversies in Google Analytics, maar dit focust zich steeds op 1 conversie. Er kunnen meerdere conversies samengenomen worden om deze te gaan analyseren, er wordt dan gesproken van Multi-channel trechters.
Bij ondersteunende conversies worden er meerdere verkeerskanalen geobserveerd. Een voorbeeld is dus dat u een advertentie op Facebook ziet verschijnen maar niet via Facebook naar die webshop gaat of een aankoop doet. Maar doordat u wel geïnspireerd raakte hierdoor koopt u nadien dit product wel. Enkel niet via een klik op Facebook. Met de multi-channel conversies kan u deze gaan tracken.
Hier kan u te weten komen of bezoekers die aankopen plaatsen een gemeenschappelijk conversiepad hebben. Zit bijvoorbeeld een organische zoekopdracht hier regelmatig bij kan u misschien wel inzetten op Google Ads op deze zoekterm om zo meer bezoekers binnen te halen die uiteindelijk iets kopen bij u.
De padlengte zegt ons hoeveel kanalen de bezoekers eerder raadpleegden vooraleer ze een conversie doen.